Udgivet henholdsvis 2007 og 2008. 356 sider/392 sider. Forlaget Phabel (nu People's Press Junior)
Dødsgudens Løgne og Støvets Land er en afsluttet serie af den slags, man skal huske at læse 1'eren af først.
Fortællingen er det, man kan kalde Low Fantasy, altså en genre, hvor der sker fantastiske ting, men der hverken er drager, elverfolk eller kulørte troldmænd. Det er en middelalderlig verden med meget lidt magi, men med en kirke, der holder sin befolkning i et jerngreb.
Ideen til Dødsgudens Løgne kom efter et spil Warhammer Fantasy, jeg lavede til min gode ven, Lars Andresen. Han havde skabt en tyv, der egentlig ikke brød sig om at stjæle, og også han blev taget på fersk gerning af kirkens folk og sendt i Dødsriget. Jeg tænkte, det var en fremragende start på en historie, men kunne godt tænke mig at se, hvad der skete, hvis jeg brugte en helt anden hovedperson. Der skete selvfølgelig det, at Shilla bragte historien et helt, helt andet sted hen meget hurtigt. Men Warhammer-fans vil kunne genkende lidt af Mohr-kirken i præsteskabet i disse to bøger.
Bøgerne er udsolgt fra forlaget, men der er enkelte eksemplarer tilbage, der kan købes direkte fra Mette. Klik her.
DØDSGUDENS LØGNE
Pigen Shilla sendes meget mod sin vilje på mission i Dødsriget, da hun bliver taget i at stjæle hos en af kirkens vigtigste præster. I Dødsriget er alt imidlertid meget langt fra, hvad det burde være, og hverdagen i døden er en helt anden, end det efterliv i lighed og lykke, præsterne fortæller om i kirken. Shilla møder både sin mor, bedstemor og bedstefar i Dødsriget og prøver ihærdigt at få selve Dødsguden i tale, så han kan får styr på efterlivet igen.
STØVETS LAND
Shilla er tilbage i de levendes rige, hvor hun skjuler sig fra både præster, hævngerrige spøgelser og Dødsguden blandt byens hjemløse. Mester Gilius finder hende og bruger hende som lokkemad, og det bringer hende endnu engang til Dødsriget – bare et helt andet Dødsrige, end hun besøgte sidst. Langsomt går det op for Shilla, hvordan magten er fordelt i underverdenen, og at hun bliver nødt til at handle, fordi hun i virkeligheden holder hele sin bys efterliv i hænderne.