A.S.P.E. (for ‘Alin, Silvius, Pilo og Ene)

Troldkvinden Erina har samlet en flok på fire forældreløse børn, som hun oplærer i de klassiske dyder til at blive en stærk og sammentømret eventyrgruppe. Alin er yngst og gruppens sværdkæmper, Silvius skal lære at være magiker og kaste ildkugler, Pilo bliver bedre og bedre til at skyde med bue, og Ene er ekspert i at snige sig i skyggerne og dirke låse op. De fire venner bliver uden tvivl seje om nogle år, men lige nu har de lige lært hinanden at kende, og de er stadig 'kun' børn, der kommer ud for måske lidt for vilde eventyr. 

Serien A.S.P.E. er primært skrevet til de 10-13-årige, men ældre fantasyfans kan sagtens være med. A.S.P.E. er en utilsløret hyldest til min egen oplevelse af at spille rollespil med vennerne (ikke sådan noget med latex-våben ude i skoven, men rollespil som fortællemedie med blyant, terninger og papir omkring et bord). Bøgerne er illustreret med kærlig hilsen til Sværd-og-Trolddom-serien fra slut-firserne, og hver bog i serien er afsluttet og kan læses uafhængigt af de andre. Der er foreløbig planlagt seks bøger i serien. 

Udgivet på Alinea 2018. Fantasyserie for mellemstore børn (og deres forældre). Illustreret af Christian Guldager

Børnene bliver sendt på deres første eventyr, da Erina ikke længere kan holde ud at have dem løbende hjemme på slottet. Opgaven er simpel: De skal tage til den nærmeste by og undersøge en skummel læge, der rejser rundt og helbreder folk lidt for billigt. 

Doktoren har en mystisk maskine, der kan aflæse sygdomme ved hjælp af en blodprøve, og da børnene bryder ind i hans lægevogn finder de ud af, hvad han egentlig skal bruge alt det blod, han rejser rundt og opsamler til. Pludselig er eventyret meget større, end nogle havde troet, og Alin, Silvius, Pilo og Ene må klare sig så godt de kan uden nogen form for voksenhjælp. 

 

Udgivet på Alinea 2018. Illlustreret af Christian Guldager

Da Alin får et ordenlig hak i selvtilliden, besluttet gruppen at rejse til den fjerneste ende af landet, hvor sagnet siger, der ligger et mægtigt sværd og venter på sin nye ejer. Desværre ligger sværdet på en gigantisk kirkegård nede i en afdød greves kiste, og rygtet fortæller, at det holder en gigantisk lig-æder på plads under jorden. Så længe, sværdet ligger i graven, kan monsteret ikke komme op.

Rygtet viser sig desværre at være sandt, og børnene må søge hjælp hos stedets meget usædvanlige kirkegårdsgraver, der gemmer på sine helt egne hemmeligheder. Imens hærger lig-æderen folkene fra den nærmeste landsby og de hjemløse, der holder til på kirkegården.