A.S.P.E. (for ‘Alin, Silvius, Pilo og Ene)

Troldkvinden Erina har samlet en flok på fire forældreløse børn, som hun oplærer i de klassiske dyder til at blive en stærk og sammentømret eventyrgruppe. Alin er yngst og gruppens sværdkæmper, Silvius skal lære at være magiker og kaste ildkugler, Pilo bliver bedre og bedre til at skyde med bue, og Ene er ekspert i at snige sig i skyggerne og dirke låse op. De fire venner bliver uden tvivl seje om nogle år, men lige nu har de lige lært hinanden at kende, og de er stadig 'kun' børn, der kommer ud for måske lidt for vilde eventyr. 

Serien A.S.P.E. er primært skrevet til de 10-13-årige, men ældre fantasyfans kan sagtens være med. A.S.P.E. er en utilsløret hyldest til min egen oplevelse af at spille rollespil med vennerne (ikke sådan noget med latex-våben ude i skoven, men rollespil som fortællemedie med blyant, terninger og papir omkring et bord). Bøgerne er illustreret med kærlig hilsen til Sværd-og-Trolddom-serien fra slut-firserne, og hver bog i serien er afsluttet og kan læses uafhængigt af de andre. Der er foreløbig planlagt seks bøger i serien. 

Udgivet på Alinea 2018. Fantasyserie for mellemstore børn (og deres forældre). Illustreret af Christian Guldager

Børnene bliver sendt på deres første eventyr, da Erina ikke længere kan holde ud at have dem løbende hjemme på slottet. Opgaven er simpel: De skal tage til den nærmeste by og undersøge en skummel læge, der rejser rundt og helbreder folk lidt for billigt. 

Doktoren har en mystisk maskine, der kan aflæse sygdomme ved hjælp af en blodprøve, og da børnene bryder ind i hans lægevogn finder de ud af, hvad han egentlig skal bruge alt det blod, han rejser rundt og opsamler til. Pludselig er eventyret meget større, end nogle havde troet, og Alin, Silvius, Pilo og Ene må klare sig så godt de kan uden nogen form for voksenhjælp. 

 

Udgivet på Alinea 2018. Illustreret af Christian Guldager

Da Alin får et ordentlig hak i selvtilliden, besluttet gruppen at rejse til den fjerneste ende af landet, hvor sagnet siger, der ligger et mægtigt sværd og venter på sin nye ejer. Desværre ligger sværdet på en gigantisk kirkegård nede i en afdød greves kiste, og rygtet fortæller, at det holder en gigantisk lig-æder på plads under jorden. Så længe, sværdet ligger i graven, kan monsteret ikke komme op.

Rygtet viser sig desværre at være sandt, og børnene må søge hjælp hos stedets meget usædvanlige kirkegårdsgraver, der gemmer på sine helt egne hemmeligheder. Imens hærger lig-æderen folkene fra den nærmeste landsby og de hjemløse, der holder til på kirkegården.

Aspe 3: Sjælehvisker. Udgivet på Alinea 2019. Illustreret af Christian Guldager

De fire børn tager med deres mester Erina på besøg på et mystisk slot, hvor den unge baron for nylig er blevet gift. Problemet er bare, at den nye hustru er sporløst forsvundet, og Erina, der er den unge piges gudmor, frygter det værste. Alin, Silvius, Ene og Pilo bliver forklædt som tjenestefolk og sat til at spionere på slottet for at finde hende, og snart opdager de, at der er meget mere skumle ting at undersøge på stedet end den forsvundne Miranda. 

Som hjælp har Ene fået en stor stak formularer af Erina, der ikke er klar over, at den lille tyv er tindrende ordblind. Det viser sig at at være meget farligt, når man ikke kan kende forskel på en helbredelsesformular og en formular, der laver ildkugler, når det hele pludseligt skal gå rigtigt stærkt! 

ASPE 4: Salamandergraven. Udgivet på Alinea 2019. Illustreret af Christian Guldager

På vej hjem fra en mission rider de fire venner forbi den mystiske Salamanderdal, hvor en tyk, uhyggelig tåge breder sig. Børnene hører et råb om hjælp dernedefra, og da de kommer den fremmede til undsætning, viser det sig, han slet ikke er så fremmed endda, men er en gammel uven til Silvius. Den fremmede hedder Konrad, og han har været i dalen for at finde en mystisk, magisk krone, men da hans gruppe blev overfaldet af øglelignende monstre stak de af og lod ham i stikken.

Konrad lægger ikke skjul på, ar han har tænkt sig at tage hjem og sladre til Silvius' far om, at Silvius er i live, og det ville være en katastrofe. Gruppens eneste chance for at forhindre det er, at de hjælper ham med at finde den mystiske krone, og det bliver starten på et farefyldt eventyr, der for alvor sætter Alin, Silvius, Pilo og Enes venskab på prøve, for Konrad viser sig at have adskillige beskidte tricks med sig i ærmet.

ASPE 5: Dommedagsbjergene. Udgivet på Alinea 2020. Illustreret af Christian Guldager

Da Alins mor døde, blev hun solgt som slave, og hun sad tre måneder i et lille bur, før Erina fandt hende og tog hende under sine vinger. Alin har dog aldrig glemt Major Heff, der solgte hende, og de fire børn beslutter sig for at rejse ud og få hævn over den mægtige mand. Det viser sig at majoren er udstationeret i en af rigets fjerneste egne, hvor han sammen med sin hær vogter grænsen ind mod fjendeland. For at komme derud er de fire børn nødt til at rejse gennem de dødsendsfarlige Dommedagsbjerge, hvor en bande vilde dværge graver efter besynderlige mineraler og lever i indædt had til alle mennesker ... og især kvinder.

 

ASPE 6: Dødens Købmænd. Udgivet på Alinea 2020. Illustreret af Christian Guldager

Børnene i ASPE sendes på mission langt mod syd, hvor de skal luske sig ind i en købmandsgård og undersøge sted og ejer. Erina har købmanden mistænkt for at handle med okkulte og dæmoniske genstande (og måske ligefrem at have handlet med den læge, børnene mødte i bind 1). Stedet er bevogtet som en festning, men børnene får uventet hjælp af købmandens niece. Hun har længe forsøgt at stikke af fra sin onkel, men et magisk skjold forhindrer hende i det, og da ASPE kommer ind i huset opdager de, købmanden har virkelig skumle planer med sin nieces skæbne. De må redde hende.